Zmieniająca się sytuacja gospodarcza sprawia, że wielu przedsiębiorców musi negocjować warunki umów i ustaleń z najemcami, lub kontrahentami.
Negocjacje to niezupełnie mediacje, ale zawsze chodzi o relacje – także te łączące partnerów biznesowych.
Nasze ekspertki z Pogotowia Mediacyjnego przygotowały kilka wskazówek, jak osiągnąć porozumienie, nawet rozmawiając na trudne tematy. Na przykład – negocjując obniżkę czynszu za lokal usługowy.
Przed spotkaniem:
- przemyśl swoją propozycję: co chcę powiedzieć, co chcę osiągnąć, czyli: czego realnie potrzebują?
- Przemyśl co może zyskać druga strona jeśli pójdzie na ustępstwo, czyli co może zrekomensować jej stratę finansową. Pamiętaj, że po drugiej stronie siedzi osoba również dotknięta sytuacją kryzysową
- traktuj rozmówcę z szacunkiem, nie obwiniaj go za problemy
- Przygotuj i posegreguj dokumenty z danymi, które mogą okazać się pomocne w trakcie rozmowy.
Podczas spotkania:
- mów językiem swoich potrzeb. Aby to zrobić – zastanów się realnie, czego potrzebujesz? np. całkowitego zwolnienia czynszu – na jaki okres? częściowego zwolnienia z czynszu – na jaki okres? Myśląc o potrzebach, myśl również o swoich możliwościach.
- Pamiętaj, że siadasz do negocjacji z osobą, która jest w podobnej sytuacji. Wasze potrzeby powinny się spotkać.
- Możesz zacząć od dużej prośby (np. zwolnienie z płacenia czynszu na kwartał) ale przygotuje też mniejszą, która będzie bardziej realna do przyjęcia (np. częściowe zwolnienie z czynszu na kwartał – 50%, lub zwolnienie z czynszu na miesiąc).
- Sluchaj, co mówi osoba, z którą rozmawiasz. Staraj się elastycznie podchodzić do jej argumentów. Dlatego jest tak ważne, aby przed rozmową zrobić dokładny bilans sytuacji, w której się znajdujesz.
- Negocjacje – mów językiem korzyści. Zastanów się nad argumentami – co zyska osoba, z którą rozmawiasz, kiedy stara się zaspokoić Twoje potrzeby.
- zaproponuj rozwiązania alternatywne: rozłożenie na raty zaległych płatności w drugim / trzecim kwartale itp.
- Czasem jedno spotkanie nie wystarczy, być może obie strony będą potrzebować czasu na refleksje, przemyślenie propozycji.
- Uwaga! Przygotuj się, aby spisać ustalenia. Może to być zwykła kartka i długopis, ale podpiszcie się pod tym, co udało się ustalić.
Panuj nad emocjami. W sytuacji trudnej rozmowy emocje na pewno się pojawią. Są one złym doradcą, więc spróbuj się przygotować na ich okiełznanie. Zastanów się, jak to zrobić – liczenie w myślach do 10, trzy głębokie oddechy? Nasza rada? Wstań i zrób trzy kroki w tył lub w bok – wyjść z emocji. Zobaczysz, jakie to pomocne.