Kontakt

Godziny pracy: pon - pt 9:00 - 17:00

Zespół

Kontakt

Infopunkt Nadodrze
Wrocław, ul. Władysława Łokietka 5/1
tel.: +48 883 047 310
infopunkt@lokietka5.pl

Skontaktuj się

Jak prowadzić skuteczne negocjacje?

8 Maj

Zmieniająca się sytuacja gospodarcza sprawia, że wielu przedsiębiorców musi negocjować warunki umów i ustaleń z najemcami, lub kontrahentami. 

Negocjacje to niezupełnie mediacje, ale zawsze chodzi o relacje – także te łączące partnerów biznesowych.  

Nasze ekspertki z Pogotowia Mediacyjnego przygotowały kilka wskazówek, jak osiągnąć porozumienie, nawet rozmawiając na trudne tematy. Na przykład – negocjując obniżkę czynszu za lokal usługowy. 

Przed spotkaniem: 

  • przemyśl swoją propozycję: co chcę powiedzieć, co chcę osiągnąć, czyli: czego realnie potrzebują? 
  • Przemyśl co może zyskać druga strona jeśli pójdzie na ustępstwo, czyli co może zrekomensować jej stratę finansową. Pamiętaj, że po drugiej stronie siedzi osoba również dotknięta sytuacją kryzysową
  • traktuj rozmówcę z szacunkiem, nie obwiniaj go za problemy
  • Przygotuj i posegreguj dokumenty z danymi, które mogą okazać się pomocne w trakcie rozmowy. 

Podczas spotkania:

  • mów językiem swoich potrzeb. Aby to zrobić – zastanów się realnie, czego potrzebujesz? np. całkowitego zwolnienia czynszu – na jaki okres? częściowego zwolnienia z czynszu – na jaki okres? Myśląc o potrzebach, myśl również o swoich możliwościach.
  • Pamiętaj, że siadasz do negocjacji z osobą, która jest w podobnej sytuacji. Wasze potrzeby powinny się spotkać.
  • Możesz zacząć od dużej prośby (np. zwolnienie z płacenia czynszu na kwartał) ale przygotuje też mniejszą, która będzie bardziej realna do przyjęcia (np. częściowe zwolnienie z czynszu na kwartał – 50%, lub zwolnienie z czynszu na miesiąc).
  • Sluchaj, co mówi osoba, z którą rozmawiasz. Staraj się elastycznie podchodzić do jej argumentów. Dlatego jest tak ważne, aby przed rozmową zrobić dokładny bilans sytuacji, w której się znajdujesz.
  • Negocjacje – mów językiem korzyści. Zastanów się nad argumentami – co zyska osoba, z którą rozmawiasz, kiedy stara się zaspokoić Twoje potrzeby.
  • zaproponuj rozwiązania alternatywne: rozłożenie na raty zaległych płatności w drugim / trzecim kwartale itp.
  • Czasem jedno spotkanie nie wystarczy, być może obie strony będą potrzebować czasu na refleksje, przemyślenie propozycji.
  • Uwaga! Przygotuj się, aby spisać ustalenia. Może to być zwykła kartka i długopis, ale podpiszcie się pod tym, co udało się ustalić. 

Panuj nad emocjami. W sytuacji trudnej rozmowy emocje na pewno się pojawią. Są one złym doradcą, więc spróbuj się przygotować na ich okiełznanie. Zastanów się, jak to zrobić – liczenie w myślach do 10, trzy głębokie oddechy? Nasza rada? Wstań i zrób trzy kroki w tył lub w bok – wyjść z emocji. Zobaczysz, jakie to pomocne.

Opublikowano: 8 Maj, 2020 at 2:13 pm

Tagi:

Drukuj

Tagi

Nadchodzące wydarzenia